Het productassortiment van de Europese online retailer Bergfreunde GmbH varieert van kleding, schoenen en outdooruitrusting tot klim- en speciale uitrusting. In 2019 behaalde het bedrijf een omzet van ruim 100 miljoen euro. Om in de huidige situatie aan de toegenomen eisen te kunnen voldoen en om klanten naar hun verwachting te kunnen beleveren, heeft het bedrijf in 2020 in totaal 3 uitbreidingen van Element Logic in gebruik genomen. Met de geleidelijke vergroting van het AutoStore-Grid werden niet alleen extra Bins toegevoegd, maar werden ook extra werkstations en Robots toegevoegd om de prestaties van het systeem verder te verhogen.
“Bij ons groeitempo zijn we afhankelijk van een flexibel en efficiënt opslagsysteem. Daarom koos Bergfreunde voor AutoStore. Schaalbaarheid, efficiënt ruimtegebruik en hoge prestaties waren voor ons doorslaggevend. Sindsdien zijn onze verwachtingen van AutoStore en Element Logic meer dan vervuld en hebben we geen dag spijt gehad van de beslissing ”, zegt Ronny Höhn, algemeen directeur van Bergfreunde GmbH.
Na voltooiing van de huidige uitbreiding eind 2020, zal het AutoStore-systeem uit Bergfreunde 145.000 Bins, 125 Robots en 31 ergonomisch geoptimaliseerde werkstations bevatten – zogenaamde Carrouselpoorten.
“Met de uitbreiding van ons AutoStore-systeem kunnen we veel meer logistieke diensten op onze bestaande ruimte afhandelen zonder drie tot vier keer meer gebouwruimte toe te voegen”, voegt Thomas Klein, logistiek manager bij Bergfreunde GmbH toe.
De nieuwe AutoStore Carouselpoort 3.0, die nog ergonomischer is dan de vorige versie, is al geïnstalleerd in het magazijn van Bergfreunde GmbH. Naast de AutoStore-componenten heeft de hoofdaannemer Element Logic voor het magazijn van Bergfreunde GmbH, parallel aan de AutoStore-uitbreidingen, conveyortechnologie met zijn eigen besturingstechnologie in het totale systeem geïntegreerd. Dit transportsysteem wordt momenteel meer dan verdubbeld als onderdeel van een lopend uitbreidingsproject. Daarnaast zijn er nog andere dozenopzetmachines, de nieuwste labeltechnologie en ultramoderne verpakkingsmachines, die het volume van alle kartonnen dozen optimaal verminderen. In totaal is dit 2.300 meter extra transporttechnologie. Dit betekent dat alle ruimtes redundant zijn ingericht op een totaal haloppervlakte van 10.800 m².
Streeft duurzaamheidsdoelen
Op het gebied van duurzaamheid heeft Bergfreunde GmbH zich het doel gesteld om de CO2-uitstoot per verpakking tegen 2022 met 30% te verminderen. Het AutoStore-systeem van Element Logic levert een waardevolle bijdrage om dit doel te bereiken. In vergelijking met klassieke automatische opslagsystemen verbruikt AutoStore slechts een fractie van de energie. Tien AutoStore-robots gebruiken eigenlijk dezelfde hoeveelheid energie als een stofzuiger, en elke keer dat een Bin wordt weggezet of de snelheid wordt verlaagd, gaat er energie terug naar de batterij. Door het compacte ontwerp van AutoStore zijn ook geen gangpaden nodig, waardoor er aanzienlijk minder gebieden verlicht hoeven worden. Bergfreunde verlicht slechts 30% van hun hal, wat een positief effect heeft op het stroomverbruik en de uitstoot.
“Element Logic heeft ons ondersteund bij de planning en implementatie van duurzame magazijnlogistiek met haar jarenlange ervaring – en dat gaat veel verder dan het AutoStore-systeem”, vervolgt Thomas Klein.
Als onderdeel van de uitbreiding die momenteel plaatsvindt, zal Bergfreunde de Logopak Eco-Labeler in gebruik nemen, een revolutionair labelsysteem dat geen basisdrager onder de labels nodig heeft en dus aanzienlijk minder afval produceert.
Daarnaast zorgen energie- en ruimtebesparende B + sealsystemen ervoor dat het doosvolume met wel 70 procent wordt verminderd, waardoor er minder laadruimte nodig is en het transportvolume met 30 procent kan worden verminderd – dit komt overeen met ongeveer 500 vrachtwagenritten per jaar. Door volledig af te zien van pneumatiek, wordt het geluidsniveau op werkplekken in de toekomst aanzienlijk verminderd en wordt nog meer energie bespaard.
Samen met Element Logic is Bergfreunde GmbH erin geslaagd weer een stap te zetten in de richting van meer duurzaamheid en tegelijkertijd de efficiëntie van het orderverzamelen met meer dan 500% te verhogen. Bovendien kan de doorlooptijd vanaf ontvangst van de opdracht tot aan verzender worden teruggebracht tot minder dan 3 uur.
Vandaag verwerkt het bedrijf meer dan 15.000 bestellingen in twee diensten op piekdagen. Het totale systeem is zo ontworpen dat het zelfs na negen uitbreidingen qua prestatie en opslagcapaciteit naar behoefte verder kan worden uitgebreid en daarmee ook de nodige flexibiliteit biedt voor de toekomstige groei van bergliefhebbers.
Feiten en cijfers:
- 4.386 m² voetafdruk van het AutoStore-systeem
- 125 AutoStore robots
- 145.000 opslagbins
- 31 geautomatiseerde carrouselpoorten