Veel mensen zijn bang dat de wereldeconomie volledig tot stilstand komt. Toch groeien verschillende e-commercebedrijven, omdat zowel nieuwe als ervaren online shoppers allerlei soorten producten met een paar drukken op de knop in huis halen.
“Het zijn moeilijke tijden en het totale gevolg van deze crisis is ons nog niet duidelijk. Wat we echter al kunnen zien, is dat met meer mensen die thuisblijven, online services een steeds groter deel van het leven van mensen gaan worden ”, zegt Håvard Hallås, Chief Sales Officer bij Element Logic.
De trend is absoluut niet nieuw. Tijdens eerdere epidemieën zoals de SARS-crisis in 2002 en 2003, kenden de Chinese online platforms JD.com en Alibaba groei. Hetzelfde lijkt nu te gebeuren nu bedrijven binnen bezorgdiensten en e-commerce erin slagen open te blijven voor zaken zonder de klanten binnen te laten lopen, merkt Forbes magazine op. Een onderzoekspaper van Ipsos over hoe merken reageren op het coronavirus toont ook een toename van online winkelen.
“Het is belangrijk om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, ondanks de moeilijke omstandigheden.”
De online markt wordt sneller volwassen
“Een van de redenen voor het toegenomen online winkelen is natuurlijk dat er minder offline opties beschikbaar zijn. Nog een ander interessanter aspect van de trend is dat nieuwe gebruikers, die tot nu toe mogelijk hadden afgezien van de trend van online winkelen, ook online winkelen proberen. Ze zijn niet alleen positief in het proberen, ze worden er min of meer toe gedwongen “.
Hij merkt op dat online winkelen het afgelopen decennium een groeiende wereldwijde trend is geweest – en vooral in Europa. Omdat hij de gemakkelijke manier heeft ervaren om goederen te verkrijgen via online winkelen, zullen veel van de onervaren online shoppers waarschijnlijk online winkelplatforms blijven gebruiken nadat de coronavirusepidemie voorbij is, voorspelt hij.
“Met andere woorden, e-commerce zal hoogstwaarschijnlijk blijven groeien en zelfs op de lange termijn een boost krijgen vanwege de impact van het coronavirus. Nu meer mensen het gemak van online winkelen testen, denk ik dat meer mensen dit ook als een optie zullen zien, ook nadat de crisis voorbij is, zegt hij. Neem bijvoorbeeld de bezorging van boodschappen aan huis: voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer is dit veel gemakkelijker dan handmatig zware lasten naar huis te dragen.” Ongeacht wat de toekomst brengt, het voldoen aan de behoeften van uw klant moet uw hoogste prioriteit zijn.“De belangrijkste focus is nu om deze crisis te doorstaan. Een belangrijk onderdeel daarvan is om klanten, ondanks de moeilijke omstandigheden, zo goed mogelijk van dienst te zijn. Kwaliteit en efficiëntie in uw magazijnlogistiek is nog steeds de sleutel tot succes ”, besluit Hallås.
Wilt u meer weten over wat Element Logic voor u kan betekenen?
Neem contact met ons op voor een kijkje naar de mogelijkheden!