– We zien dat de drempel voor het gebruik van robottechnologie aan het dalen is. 3-5 jaar geleden dachten we dat de markt zou afvlakken, maar in plaats daarvan zien we een duidelijke groei. Steeds meer bedrijven willen hun magazijn automatiseren. We hebben zowel de langste ervaring als de modernste en aantrekkelijkste oplossingen. We zijn klaar om de grote groei te zien aankomen, zegt Dag-Adler Blakseth, CEO van Element Logic.
– De nieuwste robots van AutoStore, Black Line, kunnen meer dan 99 procent van de tijd werken, en de robots vervangen de batterij indien nodig zelf. Dit is een van de voordelen die de magazijnactiviteiten veel efficiënter maken. Noorse en Scandinavische bedrijven zijn early adopters bij het gebruik van robotmagazijnen, mede omdat we hoge kosten hebben in de Scandinavische landen. We hebben zowel hoge huurkosten voor gebouwen, hoge arbeidskosten als hoge kwaliteitseisen. Het zet ons aan tot het bedenken van alternatieve oplossingen en maakt innovatie mogelijk, zegt Blakseth.
Het bedrijf loopt internationaal voorop op het gebied van robotmagazijnoplossingen en lanceert nu een gloednieuwe robotarmoplossing die werkt met zowel grotere robots als mensen.
– Alle experts uit de industrie praten over robotisering en wijzen erop dat dit de toekomst van de industrie is. Voor ons is het daarom erg spannend om de oplossing te presenteren voor de uitdagingen waarmee iedereen in de branche wordt geconfronteerd, zegt Blakseth.
De oplossing is gebouwd op de unieke software van Element Logic die wordt gebruikt met het in Noorwegen ontwikkelde systeem AutoStore en het Amerikaanse bedrijf RightHand Robotics. AutoStore-robots rijden rond en halen dozen op, en een geheel nieuwe robotarm pikt en sorteert items. Dankzij machine learning, automatisering en naadloze integratie met bedrijfssystemen kan het voorraadbeheer sneller en efficiënter verlopen, zonder pauzes, vakanties of ziekteverlof.
Element Logic is actief in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, Polen, Benelux, Frankrijk en het VK en heeft de komende jaren ongeveer 500 potentiële klanten geïdentificeerd binnen haar prioritaire segmenten.
– We hebben veel klanten die groeien en veel klanten zijn al nieuwsgierig naar geautomatiseerde magazijnen. De markt begint echt volwassen te worden en we zijn klaar om te profiteren van de groei die we al zien. Dit zijn zowel industriële als industriële klanten, en typische groeibedrijven die de toenemende uitdagingen van intralogistiek het hoofd bieden. Ze zouden de magazijnactiviteiten moeten automatiseren om hun concurrentievermogen te behouden en te vergroten, legt Blakseth uit.